Week 6 - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Jessey Scharff - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Jessey Scharff - WaarBenJij.nu

Week 6

Door: Jessey Scharff

Blijf op de hoogte en volg Jessey

05 Oktober 2014 | Bonaire, Bonaire

Vrijdag werden we opgebeld over een ezel die bij een watermolen lag en niet meer op kon staan. Jessica, Ivo en Genaro zijn er heen gereden. De merrie had tetanus en ze zijn naar de dierenarts gereden om haar in te laten slapen, omdat tetanus niet te genezen is hier.

Zaterdag was een erg drukke dag. Veel bezoekers, waardoor we niet opties aan onze dagelijkse werkzaamheden konden beginnen. Maar veel bezoekers is goed. Omdat we een non-profitorganisatie zijn, en geen geld krijgen van de overheid, zijn we afhankelijk van bezoekers. Door entree's, donaties, sponsoringen en giftjes krijgen we ons geld binnen. Dit gaat rechtstreeks naar de ezeltjes. Elke dag zetten we de voerzakken klaar voor de volgende dag, normaal doen we dit rond half 2, maar hier kwamen we zaterdag pas om 4 uur aan toe. We moeten namelijk om 15;00 voeren in het grote park en dat is de eerste prioriteit. In de middagpauze had Marina een bak met foto's tevoorschijn gehaald. Hier zaten foto's in van mishandelde ezels, ezels die met stenen bekogeld waren, en nog veel meer ernstige gevallen. Het was echt geen pretje om dat aan te zien, en je zit echt met kippenvel en een brok in je keel. Je kan je niet voorstellen dat dat hier gebeurd. Kinderen die een ezel met stenen bekogelen. Mensen die een veulentje aan een touw in de brandende zo'n laten staan, zonder water of voer.

Zondag was een lekker rustig dagje. Tijdens de middagpauze hebben we een lekker stukje ijstaart gegeten van Gio's (de beste ijssalon op Bonaire).

Maandag hebben we twee merries die een tijdje apart hadden gestaan, weer terug gezet in de zorgweide. Deze stonden apart omdat ze niet aten maar de dierenarts is langs gekomen en ze hebben gelukkig niks. We hebben de merries gewassen omdat ze last hadden van vliegen op de rug. Hier genoten ze erg van :)

Dinsdag kregen we een melding dat er een ezel op de vuilnisbelt in Rincon was gezien. Farid, Genaro en Danielle zijn erheen gereden en zagen de ezel liggen. Ze zagen meteen dat de ezel tetanus hadDeze lag er volgens Genaro al een aantal dagen. Helaas hebben mensen niet eerder gebeld want dat had haar een paar dagen lijden verminderd. Onderweg naar de dierenarts is de merrie overleden.

Woensdag was mijn vrije dag. Omdat het huis waarin we woonde, te huur stond, en verhuurd werd moest we eruit. We hebben onze spullen gepakt en hebben alles verhuist naar het huisje op het park. Helaas geen zwembad maar het is een gezellig huisje. We hebben nu 3 poesjes. Miesje (die vaak bij me op bed slaapt), Dolfje en Suusje. 'S avonds zijn we met een zijn alle naar Harbour Village gegaan. Hier hebben we weer heerlijk gegeten! Hierna hebben Rob en Marijke ons ook getrakteerd op ijs bij Gio's! Jummm

Donderdag is onze vrije dag samen. Om de dag goed te beginnen zijn we naar Gio's gegaan en een lekkere milkshake gehaald. Hierna zijn we naar Divi Hotel geweest, naar aanraden van Ivo. Hij vertelde dat je hier prachtig kon snorkelen en hij had gelijk! We hebben hier de hele dag gelegen en gesnorkeld. Als je het trapje in het water afliep, kwam je al prachtige vissen tegen. Grote papegaaivissen, schildpad en een schipwrak hebben we gezien :) we hebben ook lekker saté gegeten hier. En om de dag goed af te sluiten... Gio's! 3 keer in 24 uur haha:)

Vrijdagochtend tijdens het fietsen naar het werk zagen ik en Mieke een ezel op de grond liggen die aan het bevallen was. We hebben snel alles gevoerd en zijn meteen naar de merrie gegaan en de dierenarts gebeld. We hebben de merrie op stal gezet en de dierenarts kwam er snel aan. We zijn een hele tijd bezig geweest om het veulen eruit te krijgen. Ivo, Farid en Mieke stonden met de dierenarts aan de achterkant om het veulen eruit te trekken. Ik, Jessica, Marion en Genaro stonden aan de voorkant om de merrie tegen te houden. De moeder was nog te jong voor een veulen en het veulen zat ook klem. Het veulen was al dood, of is dood gegaan tijdens de bevalling. De moeder maakt het inmiddels goed. Ze eet goed, maar staat nog wel op stal.

Zaterdag: Dierendag! Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat het vandaag behoorlijk druk zou worden, maar dit viel tegen. We hebben wel een rustig dagje gehad, dat mocht ook wel eens :). Nu lig ik op bed, met Miesje op m'n buik, mijn verslag te schrijven, Danielle is heerlijk aan het koken: Maïskolven, kip en aardappeltjes :)

• 05 Oktober 2014 - 13:51

Willemien En Willy:

Ha meisje, wat heb je weer een mooi verslag geschreven. Heel leuk om te lezen.
    Naast alle leuke dingen met de ezels gebeuren er ook nare dingen, helaas zo is het leven. Maar gelukkig doen jullie goed werk en wordt het leed van die ezels beperkt en worden ze weer lekker verwend.
    Niet te veel ijsjes eten! Maar na een harde werkdag hebben jullie dat wel verdiend.
    Geniet nog maar lekker.
    Liefs Mamma en Willy, groetjes van iedereen hier