Drukke weken - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Jessey Scharff - WaarBenJij.nu Drukke weken - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Jessey Scharff - WaarBenJij.nu

Drukke weken

Door: Jessey Scharff

Blijf op de hoogte en volg Jessey

22 September 2014 | Bonaire, Bonaire

De afgelopen twee weken is er veel gebeurd, leuke maar ook vervelende dingen. Hierdoor heb ik geen tijd gehad om een verslag te schijven.

12 september zagen we dat er tijdens voedertijd een ezel op de grond lag. Dit kan normaal zijn, maar niet tijdens etenstijd. Dan zijn alle ezels in de voederplaats aan het eten. Het jongetje kon niet meer opstaan. We hebben het meegenomen naar de zorgweide en daar op stal gezet. Tijdens het spelen is zijn rechterheup uit de kom gegaan, pezen zijn opgerekt en daardoor schiet het bot uit de kom wanneer het jongetje wil gaan liggen. We hebben ook een ezel met een verstuikte enkel op stal gezet. Deze hebben we ingetapet en goed verzorgd.

16 september.
Het gaat al wat beter met het jongetje. De dierenarts is langs geweest en het jongetje heeft een soort doping gehad wat zijn spieren een boost geeft.

Twee weken geleden is ons een zwangere merrie opgevallen die wat scheef liep. We hebben haar apart gezet en de dierenarts is er snel bijgekomen. Omdat ze liep alsof ze dronken was, waren we bang dat ze tetanus had. Tetanus is een aandoening in het zenuwstelsel. Het wordt veroorzaakt door een bacterie die via een verwonding in het lichaam terecht komt. Zodra een ezel tetanus heeft, is het eigelijk niet meer te genezen. De dierenarts had haar een prik gegeven met vitaminen en iets om haar te laten aborteren. Als ze niet op de medicijnen gereageerd zou hebben, zou ze tetanus hebben. Maar dat deed ze wel. Twee dagen later heeft ze geaborteerd. Haar veulen zat klem omdat de merrie nog zo jong was. We hadden haar verplaats naar de moederweide, en daar in de schaduw gelegd.
De laatste dagen ging het steeds slechter met de merrie. Spijtig genoeg is ze vandaag (22-09) overleden.

Afgelopen vrijdag werden we gebeld door een Nederlandse man die een klein veulentje in de tuin had. We zijn wezen kijken en het veulentje was nog geen week oud. Ze hebben geprobeerd om het veulentje zelf op te voeden. Ze gaven het kleintje gewone melk uit een flesje. Dit heeft haar wel in leven gehouden maar op gewone melk kan het niet groeien. We hebben het kleintje meegenomen en in een aparte stal in de zorgweide gezet. Ze krijg nu om de 2,5 uur veulenmelk.

• 23 September 2014 - 09:07

Hoi Jessey,

Wat leuk om jouw verhalen te lezen, wat maak je veel mee!! Je doet zo veel ervaring op. En wat verzorgen jullie de ezels goed, petje af hoor. Ook al kun je ze helaas niet altijd redden..

Heb je ook al veel gedoken? Kijk uit voor de Portugese oorlogsschepen (Google maar eens)

• 23 September 2014 - 09:12

Nico, Regine, Lisa En Simone:

Het laatste stukje van ons berichtje was weg gevallen: Jessey, geniet van alles en heel veel succes

• 23 September 2014 - 09:22

Nico, Regine, Lisa En Simone:

Deel 3 :) (elke keer nadat ik een smiley plaats, wordt de rest van de tekst niet geplaatst, dus geen smileys meer :-) )

Heel veel groetjes van Nico, Regine, Lisa en Simone!!